ALMINNELIGE OPPDRAGSVILKÅR FOR ADVOKATFIRMAET SVERDRUP DA

1         Innledning

Advokatfirmaet Sverdrup DA vil be­strebe seg på å ivareta klientens interesser på best mulig måte. Oppdrag vil bli utført i samsvar med våre saksbehandlings- og kvalitetssikringsrutiner og for øvrig i samsvar med Advokatforskriften og Advokatforeningens salærveiledning.

2         Etablering av oppdraget

Før et oppdrag etableres vil det bli avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som gjør at firmaet ikke kan eller bør påta seg oppdraget. Det samme gjøres i etablerte oppdrag dersom det kommer nye motparter inn i saken.

Dersom hensynet til klienten tilsier det og det finnes ubetenkelig, kan arbeidet påbegynnes før avkla­ringen er avsluttet. Det vil da bli tatt forbehold over­for klienten om at interessekonfliktavklaringen ikke er avsluttet, og at denne kan føre til at man må si fra seg oppdraget.

I forbindelse med etablering av oppdraget vil det også bli foretatt den identifikasjonskontroll som følger av Hvitvaskingsloven.

3         Firmaets ressurser

I firmaet arbeider det følgende kategorier medarbeidere som utfører arbeid for klienter:

  • Partnere
  • Ansatte advokater
  • Advokatfullmektiger
  • Traineer

4         Gjennomføring av oppdraget

For alle oppdrag skal det være en saksansvarlig advokat. Alt arbeid utføres under den saksansvarlige advokats ansvar. Den saksansvarlige advokaten vil sørge for at arbeidet blir utført på den mest mulig optimale måte for klienten, og herunder vurdere om deler av oppdraget mest hensiktsmessig bør utføres av medarbeidere i firmaet.

For at vi skal kunne ivareta klientens interesser på best mulig måte er det viktig at klienten så snart som mulig gir oss fullt innsyn i alle faktiske forhold i saken og opplyser oss om hvilket resultat klienten ønsker å oppnå.

5         Fakturering og betaling

Hvis ikke noe annet er avtalt vil oppdraget bli fakturert etter medgått tid. Minste timeenhet er 0,25 time eller 15 minutter. De medgåtte timer samt eventuelle direkte utlegg vil normalt faktureres en gang per måned. Større utlegg vil som regel viderefaktureres med en gang utlegget har funnet sted.

Alle fakturaer er netto pr. 10 dager. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente etter forsinkelsesrentelovens bestemmelser.

Med hver faktura vil det bli tilsendt en spesifikasjon av arbeidet hvor det fremgår hvilket arbeid som er utført i perioden.

Dersom en faktura omfatter arbeid med flere oppdrag for samme klient, vil det av spesifikasjonen fremgå hvor stor andel av salæret og eventuelle utlegg som gjelder det enkelte oppdrag.

Forskudd og à konto-beløp kan bli innkrevd selv om dette ikke er særskilt avtalt. Forskudd avregnes mot siste faktura i saken.

6         Utlegg

Utlegg som klienten er ansvarlig for skal avklares med klienten før de pådras, med mindre kostnads-pådraget er nevnt i oppdragsbrevet eller følger na­turlig av oppdragets art, eller er nødvendig for å sikre klientens interesser og klientens samtykke ikke kan innhentes på forhånd. Viderefakturering av utlegg vil normalt medføre merverdiavgift på utlegget.

7         Fri rettshjelp

Etter Rettshjelpsloven kan det for visse saker gis rett til advokatbistand som dekkes av staten. Forutsetningen er at man er under Rettshjelpslovens inntekts- og formuesgrenser. Fylkesmannen kan i visse tilfelle gjøre unntak fra grensene. Nærmere informasjon om fri rettshjelp kan fås hos Fylkesmannen eller ved vårt kontor. Dersom fri rettshjelp kan være aktuelt, bør dette tas opp for avklaring med oss snarest.

8         Rettshjelpsforsikring

Visse saker kan være dekket av rettshjelpsforsikring. Dette fremgår av klientens forsikringspoliser. Det bør undersøkes om dette er aktuelt, og i tilfelle må forsikringsselskapet varsles så snart som mulig. Med mindre annet er avtalt (fremgår av oppdragsbekreftelsen), må klienten selv sørge for å undersøke med sitt/sine forsikringsselskap om saken er dekket under rettshjelpsforsikring, og å varsle forsikringsselskapet om tvisten.

Med mindre annet er avtalt (fremgår av oppdragsbekreftelsen), vil arbeidet uansett vil bli avregnet mot klienten etter de avtalte salærberegnings­prinsipper. Klienten kan deretter eventuelt kreve salæret dekket av forsikringsselskapet etter vilkårene i polisen, med unntak av egenandelen. Det presiseres at vårt salær ikke er begrenset til det beløp som forsikringsselskapet finner å ville dekke. Klienten er fullt ut ansvarlig for vårt fulle salær.

9         Klientens eget forhold

Jo bedre saken er avklart og forberedt fra klientens side, desto mer effektivt vil vi kunne arbeide. Dette vil også ha betydning for størrelsen på salæret.

Alle henvendelser til og fra motparten skal gå fra oss, og klienten må underrette oss straks om eventuelle direkte henvendelser fra motparten eller motpartens advokat. Klienten vil få tilsendt kopier av all korrespondanse ut fra og inn til vårt kontor i saken. Disse bør oppbevares idet senere kopiering av dette vil medføre kostnader som faktureres klienten.

10      Ansvar for sakens utfall – Ilagte saksomkostninger/rettsgebyr – Forholdet til tilkjente saksomkostninger

Selv om vi har angitt vår oppfatning av hva sakens utfall kan bli, innebærer ikke det at vi har noe rettslig ansvar for at dette resultat oppnås.

Dersom en rettssak tapes, kan klienten risikere å bli pålagt å dekke motpartens saksomkostninger og å dekke rettens gebyr. Dette er klientens eget ansvar.

Dersom en rettsavgjørelse ender med at klienten blir tilkjent saksomkostninger, men beløpet er satt lavere enn det salær vi har krevet/vil kreve av klienten, vil klienten være ansvarlig overfor oss for det overskytende.

11      Taushetsplikt / Personopplysningsloven

Advokater har fortrolighetsplikt og taushetsplikt for de opplysninger de får i saken, med de unntak som fremgår av lov (for eksempel Hvitvaskingsloven). Samtlige medarbeidere i firmaet har autorisert tilgang til opplysningene, og har undertegnet skriftlig taushetserklæring.

Mange av opplysningene vil være personopplysninger. Disse vil bli behandlet i overensstemmelse med kravene i Personopplysningsloven og i henhold til vår personvernerklæring. (Se https://sverdruplaw.no/personvern/ for oppdatert Personvernerklæring).

12      Klageadgang

Det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Det er også anledning til å klage hvis klienten er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeid kan i utgangspunktet ikke vurderes av disiplinærorganene.

Som hovedregel er det en klagefrist på 6 måneder. Denne løper fra det tidspunkt klageren ble eller burde blitt kjent med de omstendigheter klagen grunnes på. Klagen behandles av Advokatforeningens regionale disiplinærutvalg for Oslo som førsteinstans. Beslutning fra disiplinærutvalget kan ankes inn for Disiplinærnemnden.

Regler for God Advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmeside.

13      Ansvarsforsikring – ansvarsbegrensning

For advokatvirksomhet gjelder det krav om sikkerhetsstillelse og ansvarsforsikring til dekning av erstatningsansvar som pådras under utøvelse av advokatvirksomheten. Vårt erstatningsansvar er oppad begrenset til vår ansvarsforsikringsdekning til enhver tid, som vil bli opplyst ved forespørsel. Erstatningsansvaret omfatter ikke indirekte tap.

14      Revisjon av oppdragsvilkår

Våre alminnelige oppdragsvilkår vil normalt bli revidert en gang per år, og ellers når det måtte oppstå spesielt behov for det.

Akersgata 1, 0158 Oslo
+47 22 42 27 00
+47 22 42 27 01

© 2018 Advokatfirmaet Sverdrup DA. All rights reserved.

Made with ❤ by Nextgen